Aan het woord | Jack Jansen

Aan het woord | Jack Jansen

Foto: MeanderGroep.com

Het Coronacentrum Urmond draait inmiddels bijna drie weken. Jack Jansen, van MeanderGroep, is voorzitter van het centrum. In dit interview vertelt hij hoe het tot nu toe gegaan is, wat de toekomst ons zal brengen en waar hij het meest trots op is. 

Het centrum draait nu bijna drie weken. Hoe gaat het met het Coronacentrum?

“Het draait heel goed. We hebben gemiddeld ruim 30 patiënten in het Thuiszorg Hotel en er komen gemiddeld per dag zo’n 60-70 patiënten op de Huisartsenpost voorbij. We zijn voorbereid op meer patiënten.  Het lijkt een goed teken dat die behoefte (nog) niet bestaat.  

Helaas zijn er in de afgelopen 3 weken hier ook 4 mensen overleden. We hebben daarin altijd goed overleg gehad met de familie, die daar in de laatste uren bij kon zijn. Graag wil ik namens het hele Centrum ook hierbij nog eens ons medeleven betuigen. Dat zijn de donkerste momenten van deze crisis, wanneer je een dierbare verliest.”

We zien een dalende aantallen-trend op de HAP en het Thuiszorg Hotel, wat betekent dat?

“Dat betekent dat de overheidsmaatregelen lijken te werken. Dat zien we ook aan de landelijke cijfers van het RIVM. Daarmee is de crisis echter niet voorbij. Dagelijks worden er nog vele mensen ziek, en overlijden mensen.  Niet alleen in ziekenhuizen of bij ons, maar ook in de Thuiszorg is de situatie nog steeds zeer zorgelijk.”

Hoe ziet u de toekomst van het Centrum?

“Dat blijft een beetje koffiedikkijken. Als deze lijn doortrekt, dan zouden we over een paar weken mogelijk verder kunnen afschalen.  Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat wanneer de ziekenhuizen in de regio hun niet-Corona-gerelateerde zorg weer opschalen, ons Centrum juist in een behoefte gaat voorzien om meer patiënten op te vangen.  Wij hebben beide scenario’s inzichtelijk gemaakt en daar zijn we op voorbereid. We wachten af en concentreren ons nu volledig op de huidige patiënten.”

Waar bent u het meest trots op?

“Dat klinkt cliché, maar dat zijn echt onze mensen. Al drie weken wordt hier keihard gewerkt door hele toegewijde mensen. Dat gaat om de huisartsen en assistenten op de HAP, de zorgverleners in het Thuiszorghotel, specialistische schoonmakers, maar ook het personeel van Van der Valk, de facilitaire mensen die deze tijdelijke organisatie draaiende houden tot aan de verkeersregelaars die er dagelijks staan. En dan vergeet ik er onbedoeld vast een paar. Ik zie echt een team en een stabiele organisatie, en dat in nog geen drie weken tijd. Het saamhorigheidsgevoel vind ik de grote winst van deze treurige Corona-tijden”